Zaczynając grę gracz ma do użytku 100 punktów na określone przez wybór rasy i klasy umiejętności. Wybiera on wtedy specjalną zdolność przypisaną danej rasie oraz umiejętność punktowaną przy profesji i rozdziela na nie
100 punktów. Dalsze punkty zbierasz dzięki doświadczeniu, które automatycznie zwiększa się dzięki dużej aktywności. Każde
10 punktów doświadczenia to
1 punkt dla wybranej specjalizacji, który możesz dodać w dowolnej chwili.
Żeby wszystko było jasne, rozpiszmy to na przykładzie.
Tworzę elfa o profesji wojownika. W
tym temacie sprawdzam, jaka zdolność przysługuje mi, gdy wybieram grę elfa - iluzja.
Tutaj natomiast dokonuję wyboru profesji i dobieram umiejętność, które posiada, w tym wypadku, wojownik- siła. W karcie postaci i w edycji profilu (pod sekcją "comments"), rozdzielam punkty w następujący sposób:
Mam do rozdzielenia 100 punktów. Na przykład wysoka wartość oznacza lepsze efekty - w przypadku przemiany (również w wilkołaka) polega to na silniejszej postaci przemienionej. Na zdrowy rozum, im więcej punktów, tym lepiej opanowana zdolność. Jeżeli smokowy dobierze 15 punktów do destrukcji ogniem, będziemy pilnować w fabule, by jego smok nie potrafił za jednym zamachem spalić całego lasu. 10 punktów w przemianie wilkołaka oznacza, że w formie zwierzęcej zachowuje się raczej jak potulny wilczek, zamiast agresywnej bestii. Iluzje elfa są silniejsze i dłużej się utrzymują, strzały łowcy są celniejsze, posługiwanie się bronią przychodzi z wielką łatwością. Po prostu staramy się przenosić punktowane umiejętności w fabułę - nie jesteśmy mistrzami wszystkiego, prawda?
Idąc dalej za przykładem, rozdzielam punkty dla mojego elfa.
Zatem mój elf jest zdecydowanie lepszy w zaklęciach iluzji. Dlatego w nadchodzącej bitwie z pewnością użyje tej zdolności, a nie dużo gorszej siły.
Oczywiście od gracza zależy, jak rozdysponuje punkty. Druga specjalizacja nie może mieć mniej niż 10 punktów. Dodatkowo pamiętajmy, że Mistrz Gry może postawić nas w sytuacji, w której musimy użyć słabszej specjalizacji, dlatego nie należy lekceważyć jednej na rzecz drugiej. Bierzemy to pod uwagę w trakcie gry między sobą, w prowadzeniu swojej postaci i reakcjach, jakie pomiędzy nimi występują. Punkty można będzie również zdobywać szkoląc się w danej umiejętności, gdy znienacka w jakiejś lokacji pojawi się Mistrz Gry, zwracający uwagę na wyjątkową zdolność prowadzonej przez chwilę postaci. Za określoną ilość złota można będzie zdobyć punkty do umiejętności. Zwracać będziemy również uwagę na systematyczne użycie danych umiejętności, podkreślanie w postach, że postać uczy się, szkoli i używa swoich talentów - możemy wtedy nagrodzić użytkownika kolejnymi punktami.
UWAGA!
Będąc władcą w danym rejonie (np. władcą wilkołaków, ludzi) mamy kolejne
40 punktów do rozdysponowania ze względu na pełnioną funkcję.
Bycie królem całego Elion to gra o wysoką stawkę - zyskujemy wtedy aż
100 punktów!
Jeżeli zostaniemy strąceni z tronu w jakikolwiek sposób, tracimy dodatkowe punkty, a zyskuje je nowy władca.